Grote Dataroof 1 miljoen kijkers!

gepubliceerd op 16 april 2020  -   gerelateerde tags: algoritmebigtechfacebookgooglegrote dataroofinternetsurveillance capaitalismtechtechnologiezuboff

grote dataroof 1 miljoen kijkers

De Grote Dataroof. 1 miljoen kijkers op Youtube en hoe nu verder.

Mijn documentaire de Grote Dataroof heeft 1 miljoen kijkers gehaald op het internationale vpro docu kanaal op youtube. In drie maanden tijd! De film is nu waarschijnlijk een van de best bekeken internationale Nederlandse documentaires aller tijden. Een mijlpaal waar ik daar erg trots op ben. Maarrrrr… De ironie van dit succes ligt er duimendik bovenop. Een kritische film over dataroof, gestreamed op het platform van de grootste datarover! Wat moet je daar nu over zeggen? Een hele hoop! Hier beknopt en in haast geschreven een paar belangijke punten, waarvan de belangrijkste:

Datadividend! Geen gezeik, iedereen rijk!

Hoogste tijd voor een datadividend! Silicon Valley verdient honderden miljarden met de gratis data van burgers wereldwijd. Tijd dat ze de burgers daar ook voor gaan betalen! (Dus die Franse extra tech-belasting is zo gek nog niet) Ik leg hieronder uit waarom deze eis bijna noodzakelijk is voor behoud van onze onafhankelijke nationale media

1.Youtube is een bedreiging voor onze nationale creatieve sector.

De Grote Dataroof wordt bekeken op het platform van de grootste datarover: Youtube. Eigendom van Google: uitvinder van het surveillance capitalism: dit bedrijf begon met het kapen van je privacy. Facebook volgde al snel. De macht van Google/Youtube is zo immens dat zelf hun grootste kritikasters alleen op op hun platformen een groot mondiaal publiek kunnen vinden. Wat een ironie. Een paradoxaal labyrinth waar niet uit ontsnappen valt.That’s life! zou Sinatra zingen!

Maar ondertussen weet iedereen dat monopolies leiden tot drie zaken:

Te hoge prijzen voor diensten

Gebrek aan innovatie

Gebrek aan keuzevrijheid

Een data-dividend/belasting zou moeten worden aangewend om de nationale media onafhankelijk te houden. Van smartlap zingers, ook belangrijk erfgoed! tot Nederlandse nationale en regionale journalistiek. Om onze democratie in leven te houden en voor onze nieuwsvoorziening niet afhankelijk te worden van Fakebook en Google news.

Vergis je niet: de nieuwshonger in de wereld is alleen maar groter geworden met de komst van Facebook en Youtube, maar geld voor onafhankelijke journalistiek wordt minder en minder! Dat wordt ingepikt door de advertentie-inkomsten van Google en Facebook. Daardoor komen regionale en nationale nieuwsmedia in de knel. Dit kan worden opgevangen met nogmaals Datadividend/belasting.

2. Youtube is groot geworden met illegale praktijk zoals andere Silicon Valley bedrijven als Uber.

Youtube is groot geworden volgens het playbook van Silicon Valley: move fast and break things. Oftwel: Begin je digitale dienst door op grote schaal iets illegaals te doen. Dsirupten is hiervoor het eufemisme. In het geval van Youtube: streamen van content waar ze helemaal de rechten niet van hebben. Van voetbalwedstrijden tot complete speelfilms. Biedt het gratis aan en mix het met miljarden familie-filmpjes van argeloze burgers wiens data ook geript worden zonder dat ze daarvoor worden beloond. (Ja, als je miljoenen kijkers hebt met je kattenfilmpje dan krijg je een paar honderd dollar terwijl Youtube duizendenden dollars verdient met de gratis content. Daarom zijn veel content-creators uitgeweken naar platfoms als Twitch en Patreon) Toen het platform eenmaal het monopoly had, werden illegale uploads van films en voetbalwedstrijden verboden. Grote Popsterren krijgen nu een magere royaltie-vergoeding. Minder bekende muzikanten en creatievelingen krijgen helemaal niets! Maar Youtube heeft het monopoly dus zij bepalen alles!

3. Youtube zet de norm voor gratis content weggeven.

Ik spreek af en toe Nederlandse muzikanten. Ondanks honderdduizenden en soms miljoenen ‘hits’ op Youtube, krijgen ze een paar centen en ze vinden dat compleet normaal! Omdat Youtube werkt aan hun promotie! Een vreemde zaak! Als hun muziek zou worden gebruikt onder een reclamespot voor coca-cola zegt coca cola toch ook niet: wees blij met de promotie van jouw muziek, je hebt er verder geen geld voor nodig! Dan wordt er wel flink betaald voor de muziekjes. Deze makke houding ten opzichte van Youtube begrijp ik totaal niet en maakt me soms ook wel moedeloos. Youtube verdient zich helemaal suf mede dankzij jouw unieke content en je vindt het okay dat je wordt afgescheept met minder dan een fooi? In plaats van het ‘empoweren’ van creativiteit kan je ook betogen dat Youtube, het de creatieven alleen maar moeilijker maakt omdat ze niets tot weinig betalen.

Duzzzz geen gezeik! Iedereen rijk! Kom op met dat data-dividend! Dan kunnen we allemaal weer eens een keer lachen!

[ Klik hier om naar het overzicht met artikelen in de categorie blog te gaan. ]