Het geheim van de prijsvechter

gepubliceerd op 12 augustus 2019  -   gerelateerde tags: shoppen

Hoe beslis je om iets te kopen? Daar denk je even goed over na. Toch? Voordat je besluit je portemonnee te trekken om je zuurverdiende centjes uit te geven. Helaas, waren we maar zo rationeel. In de winkelstraat neemt het instinct het van ons over. Allerlei onbewuste processen maken zich van ons meester als we de boodschappenmand vullen. Hoe werkt dit? Onderzoekers hebben ontdekt dat de keuze om iets te kopen is gekoppeld aan gebieden in de hersenen die pijn verwerken. Als we iets te duur vinden, lichten er hersendelen op die ook aan gaan wanneer we een klap krijgen. Maar de pijn gaat nog dieper. Hersengebieden die spijt en zelfs rouw verwerken, worden ook aangesproken op het moment dat we in de winkel staan. Heh? ‘Maar ik voel die heftige emoties helemaal niet als ik een litertje melk koop’, zult u zeggen. Dat komt omdat het een onbewust proces is. Hersengebieden die rouw en pijn verwerken, lichten wel op als we aan het winkelen zijn, maar de signalen zijn zo subtiel dat we ze niet voelen. De pijnprikkel is zo laag dat hij niet wordt vertaald in een bewuste emotie. Dat zou ook totaal onwerkbaar zijn. Snikkend en schreeuwend van verdriet en pijn zouden we ons richting kassa moeten worstelen. Het inkopen van de avondmaaltijd zou ons al overspannen maken. Dus we moeten er vooral heel blij mee zijn dat de meeste hersenprocessen onbewust verlopen. Je hebt geen leven meer als je je bewust zou zijn van alle prikkels die je hersens opvangen en verwerken. De onbewuste pijnprikkels die vrijkomen bij consumptie zijn zeer noodzakelijk voor overleving. Het voorkomt dat je diep in de schulden terecht komt. Het zorgt ervoor dat je huis niet een opslagplek wordt voor overbodige spullen. Het zorgt ervoor dat je de juiste aankopen doet. Toch maar broccoli en niet die zak drop. Maar wat gebeurt er dan in een voordeelwinkel? Daar worden de spullen voor zulke bodemprijzen aangeboden dat je hersenen geen pijnprikkels meer uitzenden. Het signaal dat je ervan weerhoudt om je karretje vol te stoppen is tot zwijgen gebracht. Door de ongelooflijke lage prijzen. In een prijsvechter denk je onbewust: ik kan alles hier wel meenemen. Zo kom je thuis met een zak vol spulletjes die je helemaal niet nodig hebt. En dan denk je bij jezelf: waarom heb ik dit eigenlijk gekocht? Omdat je hersenen geen pijn ervaren in de voordeelwinkel. Daarom. Hoe kan je je verdedigen tegen dit onbewuste proces? Dat is nog niet zo makkelijk. Een beproefd recept is het boodschappenlijstje. Je spreekt met jezelf af dat je alleen zaken koopt die op de lijst staan. Reken maar dat je pijn gaat voelen in de winkel! Alle spulletjes waar je oog op vallen en die je eigenlijk ook ‘nodig’ denkt te hebben, moet je nu laten liggen. Maar eenmaal thuis zonder impulsaankopen kun je tevreden zeggen: ik ben mijn hersenen te slim af geweest.

[ Klik hier om naar het overzicht met artikelen in de categorie maatschappij te gaan. ]