Interview Humo

gepubliceerd op 5 maart 2018  -   gerelateerde tags: interviews

Hier in het westen zijn wij eigenlijk nog echte internetkleuters. De Chinezen hadden de mogelijkheden en de uitdagingen van het internet tien jaar geleden al beter ingeschat dan wij nu. En van die westerse onwetendheid profiteren zij nu door zoveel mogelijk van onze data China binnen te trekken. Ik stond er echt van verbaasd hoe snel het gaat, en vond het bijna mijn plicht om alle burgers van Europa hiervan op de hoogte te stellen. Dat we de consequenties van deze ontwikkeling niet onderschatten, is van cruciaal belang voor ons economische én ons culturele voortbestaan: zo ernstig zie ik het.

Humo: Wat zijn de consequenties?

Eerst en vooral gaat het over schendingen van de privacy. Ik vind het niet prettig dat de Chinese overheid, die nauwe banden onderhoudt met hun bedrijven, op de hoogte is van mijn politieke en sexuele voorkeuren. Misschien dat ze mij op die manier al dan niet categoriseren als betrouwbare vriend van China. In de praktijk zou het kunnen dat ik dan in de toekomst bijvoorbeeld problemen heb om China nog in te reizen.

Maar belangrijker: informatie over de westerse burgers kunnen zij economisch enorm goed uitbuiten en dan zijn ze nauwelijks nog bij te benen.

Humo: Wat valt daartegen te doen?

We moeten ons in de handelsovereenkomsten strenger en harder opstellen. Misschien tariefmuren optrekken voor de import vanuit China. En dat kan alleen als we Brussel – nu niet populair bij de Europeanen – nog veel meer het mandaat geven om ons te beschermen. Als Europese landen op hun eentje staan, worden ze uiteengereten door de macht van de grote internetbedrijven.

Humo: De documentaire geeft de indruk dat onze webshops geen kans meer maken. En retail lijkt al helemaal ten dode opgeschreven. Kopen we binnenkort allemaal Chinees?

In Nederland zit Blokken nu zwaar in de problemen door Action, de allergoedkoopste retailer. Ik denk dat we het nog gaan meemaken dat Action zwaar in de problemen komt door pakweg Alibaba. Al die goedkope Chinese meuk gratis aan huis geleverd krijgen: wie kan daar tegenop concurreren?

Humo: Na de recentste ontslagronde bij Carrefour werd gezegd dat het Belgische personeel te weinig flexibel is om de concurrentie met het internet aan te gaan, en dat die flexibiliteit er in Nederland wél is. Blijkbaar maakt dat weinig verschil uit wanneer de Chinezen komen.

Het is inderdaad zo dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt in Nederland een van de meest vergevorderde van Europa is. Dat heeft voordelen, maar tegelijk begint de stress die erbij komt kijken – veel mensen weten niet of ze volgende maand nog een baantje hebben – zijn tol te eisen. Er zijn nu ineens heel veel burnouts bij twintigers en dertigers: dat hangt nauw samen.

Voor de rest weet ik zeker dat de enige retailers die het nog kunnen bolwerken diegene zijn die een eigen pandje hebben, en dus geen last hebben van alle huurverhogingen. En de grote ketens zijn trouwens al omgevallen.

Humo: In ‘Shoppen volgens China’ breekt China-specialist Rogier Creemers er bijna een lans voor om een voorbeeld te nemen aan het autoritaire Chinese regime, om Big Brother ook hier meer macht te geven.

(Roland zegt lachend…) Ja, dat is een eyeopener, hè? Volledige censuur, zoals in China, gaat voor ons natuurlijk veel te ver. Maar dat het stilaan tijd wordt om het debat over vrijheid en anonimiteit op het internet stevig aan te zwengelen, is wel duidelijk. Wat Rogier Creemers zegt, dat onze fetisj voor de open maatschappij ons schade berokkent, daar zit volgens mij veel waarheid in.

Frederick Vandromme | Humo

[ Klik hier om naar het overzicht met artikelen in de categorie maatschappij te gaan. ]